Kancelář U3V MU se nachází v místnosti č. 249 ve 2. patře v budově na Komenského náměstí 2.

Film noir (jaro 2019)

  • 5. března – 30. dubna 2019
  • Univerzitní kino Scala, Moravské nám. 3

Přednáškový cyklus se zaměří na film noir, tedy na zřejmě nejmilovanější oblast americké kinematografie, jež nepřestává fascinovat nové a nové generace cinefilů. Pozastavíme se nad jeho možnou periodizací, nad jeho inspiracemi, proměnami i vlivem, stejně j ako nad jeho nejvýznamnějšími komentáři. Jako obvykle ale bude náš pohled především funkční a analytický, když pod filmem noir budeme rozpoznávat soubor uměleckých postupů spojených se stylem, vyprávěním – a tentokrát rovněž ikonografií. Soubor postupů, k nimž se američtí filmaři obraceli ve snaze ozvláštnit široké pole konvencí cestami, které je dodnes uhrančivé. Ačkoli se majoritně zaměříme na takříkajíc klasické období amerického noiru čtyřicátých a padesátých let, dvě závěrečná setkání věnujeme i jeho pozdějšímu, již mnohem uvědomělejšímu variování ve filmech nových generací tvůrců.

Lektor: Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D., odborný asistent Ústavu filmu a audiovizuální kultury Filozofické fakulty Masarykovy univerzity

Pro koho je kurz určen

Cyklus je určen pro posluchače U3V i pro seniorskou veřejnost.

Termín přednášek

Přednášky se konají od 5. 3. do 30. 4. 2019 vždy v úterý od 11.30 do 14.00 hodin v univerzitním kině Scala. Celkem se jedná o 8 setkání. Kurz se nekoná 9. 4.

Podrobný popis a program

V dějinách kinematografie zřejmě není jiného fenoménu, k němuž by se s takovou láskou a intenzitou odkazovalo tolik generací milovníků filmu. Snad i proto, že nevzešel od filmařů, nýbrž od milovníků filmu samotných, byť se z nich později mnohdy filmaři stali...

Když se k francouzským kritikům po druhé světové válce dostaly dříve nedostupné americké filmy z první poloviny čtyřicátých let, rozpoznali v nich zvláštní náladu, ikonografii a styl, které shledali fascinujícími – a pojmenovali je intuitivně jako filmy noir. To je důležité, protože jakkoli se často hovoří o žánru, pojmy styl, nálada a ikonografie jsou mnohem příznačnější než konkrétní žánrové mutace typu detektivky, gangsterky či melodramatu.

Filmy noir jako kdyby zpřítomňovaly hned několikero sil hollywoodské kinematografie – a zároveň byly oproštěny od některých jejích svazujících rysů. Na jedné straně představují ikonické mužské a ženské postavy, vyprávějí s mimořádnou promyšleností osudové příběhy a vládnou technickou brilancí. Na druhé straně jejich fikční světy nebývají hollywoodsky optimistické, směřující k pozitivním koncům – a jejich styl není přísně podřízen vyprávění příběhu. Jsou naopak často pesimistické, bezvýchodné a nelítostné, přičemž styl se stal samostatnou, sebevědomou kvalitou: ostré přechody mezi světlem a stíny, hry s možnostmi kamery a výstavbou filmového prostoru, fikční světy reprezentované coby labyrinty městských prostředí.

Pozastavíme se nad možnou periodizací amerického filmového noiru, nad jeho inspiracemi, proměnami i vlivem, stejně jako nad jeho nejvýznamnějšími komentáři. Jako obvykle ale bude náš pohled především funkční a analytický, když pod filmem noir budeme rozpoznávat soubor uměleckých postupů spojených se stylem, vyprávěním – a tentokrát rovněž ikonografií. Soubor postupů, k nimž se američtí filmaři obraceli ve snaze ozvláštnit široké pole konvencí cestami, které je dodnes uhrančivé.

Ačkoli se majoritně zaměříme na takříkajíc klasické období amerického noiru čtyřicátých a padesátých let, dvě závěrečná setkání věnujeme i jeho pozdějšímu, již mnohem uvědomělejšímu variování ve filmech nových generací tvůrců.

Rozpis projekcí

  • 5. 3. 2019 Hluboký spánek (The Big Sleep, 1946; Howard Hawks)
  • 12. 3. 2019 Pojistka smrti (Double Indemnity, 1944; Billy Wilder)
  • 19. 3. 2019 Pochybná žena (Notorious, 1946; Alfred Hitchcock)
  • 26. 3. 2019 Mildred Pierceová (Mildred Pierce, 1945; Michael Curtiz)
  • 2. 4. 2019 Sunset Blvd. (1950; Billy Wilder)
  • 16. 4. 2019 Dotek zla (The Touch of Evil, 1958; Orson Welles)
  • 23. 4. 2019 Taxikář (Taxi Driver, 1976; Martin Scorsese)
  • 30. 4. 2019 Millerova křižovatka (Miller’s Crossing; 1990; Joel Coen, Ethan Coen)

Cena kurzu

Cena kurzu je 500,- Kč, pro posluchače U3V na MUNI 400,- Kč.
Kurzovné je nutno uhradit nejpozději týden před zahájením kurzu.

Načítám mapu…

Sdílení události

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info